Taam Food Group
Så bildades Taam Food Group
Mitt intresse för mat och entreprenörskap är stort och bildandet av Taam Food Group är ett mål som går i uppfyllelse.
Jag har jobbat med mat och varit intresserad av affärer sedan barnsben. När familjen kom till Sverige, efter att tvingats fly Kuwaitkriget, fick vi en fristad hos släktingar i Fittja. Från fem års ålder var jag med i pappas torghandel i Skärholmen, och allt eftersom affärerna växte startade han grossisthandel i Årsta partihallar som blev platsen där mitt intresse för affärer och entreprenörskap tog fart. Som 16-åring startade jag mitt första bolag inom livsmedel och importerade min första container med fryst fisk.
Jag valde att som 18-åring hoppa av gymnasiet för att lägga all min tid på Hot Chilly AB, som 2020 omsatte 100 miljoner kronor, och som i dag är ett av bolagen i Taam Food Group, den nya matkoncernen. Utöver det är jag huvudägare i Sveriges enda risfabrik, Nordic Rice AB.
Haider Al-Kaizhwan, vd och grundare av Taam Food Group
Haider Al-Kaizhwan, vd:
"Intresset för så kallad etnisk mat – nya kök och matvaror – har aldrig varit större i Sverige och till det kan vi lägga den stora efterfrågan som finns hos alla de som flyttat hit från andra länder. Och vi ska bli deras huvudleverantör".
Affärsidé
Taam Food Group är en ledande matkoncern som erbjuder livsmedelskedjor, storkök och fristående handlare, en helhetsleverantör inom mat från världens kök, så kallad etnisk mat – exempelvis medelhavet, mellanöstern, Balkan, Asien och Indien.
Strategi
Med en stark utgångsposition på den nordiska marknaden är strategin att skapa en stark och lönsam tillväxt, dels organiskt genom starka varumärken och vidareutveckling inom dotterbolagen, dels genom förvärv av nyckelleverantörer för att bredda utbudet i produktportföljen.
Taam Food Group
Teamet
Tillsammans är vi ett team bestående av starka personligheter med ett gemensamt intresse – att hitta, välja ut, köpa in och erbjuda våra över 2 000 kunder utsökta smaker från världens alla kök.